ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

«Պետք է դուդուկը ներկայացնելու նյութական բազա ունենանք»

«Պետք է դուդուկը ներկայացնելու  նյութական բազա ունենանք»
21.02.2014 | 10:37

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է դուդուկահար, ՀՀ վաստակավոր արտիստ ԳԵՎՈՐԳ ԴԱԲԱՂՅԱՆԸ:

«ՕԼԻՄՊԻԱԴԱՅԻ ՇՐՋԱՆԱԿՆԵՐՈՒՄ ԿՈՄԻՏԱՍ ԿԱՏԱՐԵԼՈՒ ԱՌԱՋԱՐԿԸ»


-Պարոն Դաբաղյան, թեև Սոչիի ձմեռային օլիմպիադայում հայ մարզիկներն առանձնապես տպավորիչ ներկայացվածություն չունեն, բայց մարզական այդ մեծ իրադարձության անքակտելի մաս է կազմում հայկական տարրը` հատկապես երաժշտության տեսքով: Բացման շքեղ արարողության ընթացքում հնչում էր Միքայել Թարիվերդիևի երաժշտությունը, արարողության կարևորագույն զարդը դարձավ Արամ Խաչատրյանի երաժշտությունը, նրա «Վալսի» հնչյունների ներքո ռուս գեղասահորդներ Տատյանա Վոլոսոժարը և Մաքսիմ Տրանկովը սահմանեցին համաշխարհային ռեկորդ և նվաճեցին օլիմպիական ոսկին: Բայց սա ամենը չէ. ի պատիվ օլիմպիադայի կազմակերպված երաժշտական փառատոնի փակմանը հանդես եկաք Դուք` Յուրի Բաշմետի հետ համատեղ կատարելով Կոմիտաս: Պատմեք, խնդրեմ, այս մասին:
-Յուրի Բաշմետի հետ համագործակցությունս սկսվել է մոտ ութ տարի առաջ: Առաջին համերգը կայացել է Իտալիայում: Նվագում էինք Վաչե Շարաֆյանի ստեղծագործությունը` դուդուկի, ալտի և նվագախմբի համար: Նվագախումբը Բաշմետի ղեկավարած «հՏսՌրՑօ ԾՏրՍՉօ» խումբն էր: Մեկ ուրիշ կատարում ունեցանք Մոսկվայում` Մոսկվայի կոնսերվատորիայի համերգային շրջանի բացման առթիվ: Սկսեցինք մշակել նոր ծրագրեր, մտածել նոր ստեղծագործությունների, նոր ձայնագրությունների մասին: Բայց այս համերգի թեման երբեք չէր արծարծվել, ինձ համար անսպասելի էր օլիմպիադայի շրջանակներում Կոմիտաս կատարելու առաջարկը: Այն ինձ և՛ ուրախացրեց, և՛ զարմացրեց: Ծրագրի ընտրությունը Բաշմետը վստահել էր ինձ և Վաչե Շարաֆյանին: Մենք որոշեցինք կատարել դուդուկի, ալտի և նվագախմբի համար Վաչե Շարաֆյանի մշակած կոմիտասյան մեղեդիների և հայկական ժողովրդական երգերի շարք: Ի պատիվ օլիմպիական խաղերի կազմակերպված այդ երաժշտական փառատոնի նախաձեռնողը Յուրի Բաշմետն էր: Մասնակցում էին շատ անվանի երաժիշտներ տարբեր երկրներից:
-Հնարավո՞ր է, որ հաջորդ օլիմպիադային մենք նաև սպորտով ավելի լավ ներկայացված լինենք:
-Ես շատ եմ ուզում, որ այդպես լինի: Դրա համար ժամանակ է պետք, համապատասխան մթնոլորտ է պետք, և այդ մթնոլորտի բարելավմանը նախ և առաջ նպաստում է մշակույթը: Որտեղ կա մշակույթ, այնտեղ կան բարություն, սեր: Երբ այս բաները պակասում են, մարդիկ դառնում են չար, ագրեսիվ, ստեղծվում է բացասական աուրա:
-Մեր նախորդ զրույցի ժամանակ դժգոհում էիք, որ հասարակության շրջանում դուդուկն առավելապես ընկալվում է որպես տխուր մեղեդիների, տխուր առիթների համար նախատեսված գործիք, և ասում էիք, որ հարկավոր է կոտրել այդ կարծրատիպը: Այսօր ավելի լուրջ կարծրատիպեր եք կարողացել կոտրել` դուդուկը «ներդրել եք» դասական երաժշտության ոլորտ: Ինչպե՞ս դա հաջողվեց:
-Մարդ ինչքան լիքն է լինում, ինչքան բարձր ինտելեկտ է ունենում, այնքան լավ է զգում լուրջ մեղեդիների լույսը: Ինչքան հասարակության ինտելեկտի սանդղակն իջնում է, այնքան դժվար է դառնում նրա համար Կոմիտաս, Մոցարտ, Վիվալդի լսելը: Այդպիսի զանգվածին միայն մի բան է հետաքրքրում` ուտել-խմել, տաշի-տուշի, երկար-անկապ կենացներ: Այս դեպքում արդեն ուրախանալը կամ տխրելն էլ են դառնում շատ հարաբերական: Իհարկե, տարբեր ժանրերի երաժշտություն էլ պետք է լինի` ռեստորանային, քաղաքային ֆոլկլոր, ֆունկցիոնալ երաժշտություն: Բայց ժողովրդին այնպիսի դաստիարակություն է պետք տալ, որ ձևավորվի նաև լուրջ երաժշտություն լսող զանգվածը, որ լինեն նաև Արամ Խաչատրյան, Կոմիտաս, Վերդի լսողներ:


«ԵԹԵ ՇԱՌԼ ԱԶՆԱՎՈՒՐԸ ՀԱՅԱՍՏԱՆՈՒՄ ԱՊՐԵՐ, ՄԻ ՈՐԵՎԷ SMS ՔՎԵԱՐԿՈՒԹՅԱՆ ԱՐԴՅՈՒՆՔՈՒՄ ԿԼԻՆԵՐ ՅՈԹԵՐՈՐԴ ՏԵՂՈՒՄ»


-Օտար հանդիսատեսն ինչպե՞ս է ընկալում դուդուկը` որպես դասական երաժշտության բաղադրիչ: Էլ չասենք, որ հայ հանդիսատեսի ականջն էլ դեռևս շատ սովոր չէ սիմֆոնիկ նվագախմբի հետ դուդուկ լսելուն:
-Բազմաթիվ օրինակներ փաստում են, որ մենք մեր ունեցածն այնքան էլ չենք սիրում, չենք գնահատում: Բայց հենց որ ուրիշն է դա գնահատում, իսկույն սկսում ենք նկատել, կարևորել: Եթե աշխարհն ասում է, որ Շառլ Ազնավուրը լավն է, ուրեմն մենք էլ ենք ասում:
-Դուք հիմա «Հայը» երգիծապատումում Նշան Պեշիկթաշլյանի միտքն եք հաստատում. «Ինչ որ իրն է ու անմիջապես դրամի չի վերածվիր` չի գնահատեր: Օրինակ` իր տաղանդավորները: Բայց վա՜յ, եթե իր ցեղին պատկանող միջակ մը ստանա օտարներու ներբողականը, չտեսի մը նման, մեծով-պզտիկով, բարեկենդան կսարքե, կուռի ու կպայթի»: Փաստորեն, սա համաժամանակյա՞ ազգային հատկանիշ է:
-Հիմա եթե Շառլ Ազնավուրը Հայաստանում ապրեր, մի որևէ SMS քվեարկության արդյունքում կլիներ յոթերորդ տեղում: Նույնը և` Արամ Խաչատրյանը: Չեմ ուզում շատ խտացնել գույները, բայց սա լրջորեն խորհելու առիթ է: Չի կարելի ինքնախաբեությամբ զբաղվել, պետք է իրականությունն անկեղծորեն վերլուծել և գնալ ճիշտ, կառուցողական քայլերի ճանապարհով:
-Վերջերս նաև Թարիվերդիևի ստեղծագործությունները կատարեցիք Երևանում, ավելի վաղ դրանք կատարել էիք Մոսկվայում: Վերա Թարիվերդիևան նկատեց, որ դուդուկով այդ գործերը բոլորովին այլ կերպ են հնչում: Փաստորեն, Թարիվերդիևի ստեղծագործության համար նոր փո՞ւլ է սկսվում, դուդուկի շնորհիվ նրա ազգային ինքնությունն առավել շեշտակի՞ է դառնում:
-Նշեցիք, որ գեղասահքի օլիմպիական չեմպիոնները Խաչատրյանի երաժշտության տակ են պարել: Ես վստահ եմ, որ Թարիվերդիևի երաժշտությանը ծանոթ լինելու դեպքում շատ գեղասահորդներ հենց այդ երաժշտության տակ հանդես կգային: Թարիվերդիևի երաժշտությունը կատարելու առաջարկն էլ էր ինձ համար անակնկալ: Չէի պատկերացնում դուդուկի և Թարիվերդիևի համադրությունը: Երբ Վերան ուղարկեց ձայնագրությունները, դրանք ինձ համար իսկական հայտնություն դարձան: Ես այնքան էլ ծանոթ չէի Թարիվերդիևի երաժշտությանը, միայն «Գարնան 17 ակնթարթ» ֆիլմում հնչող մեղեդին գիտեի: Ես և Վաչե Շարաֆյանն ընտրեցինք «Նոկտյուրնը»: Վաչեն հրաշալի մշակեց, գործիքավորեց այն, և այդ ստեղծագործությունը դարձավ իմ ծրագրի ամենակարևոր բաղադրիչներից մեկը: Դա այն երաժշտությունն է, որ և՛ ֆոլկ սիրողին է գրավում, և՛ դասական երաժշտություն սիրողին: Ես գտա դուդուկի համապատասխան մելիզմները, որոնց շնորհիվ, Թարիվերդիևի երաժշտության մեջ հնչելով, դուդուկը մնում է դուդուկ, չի դառնում հոբոյ, ֆագոտ, կլառնետ, սաքսոֆոն կամ ֆլեյտա: Դուդուկը տանուլ չի տալիս այս դեպքում: Դուդուկն այնպես պետք է նվագել, այնպիսի խաղիկների, վիբրացիաների, մելիզմների մեջ պետք է հնչեցնել, որ լսողն իսկույն ճանաչի այն, չշփոթի այլ գործիքի հետ: Ինչ վերաբերում է Թարիվերդիևի ազգային ինքնության շեշտադրմանը, իսկապես պիտի ասեմ, որ երբ Կրեմլում կատարեցի նրա ստեղծագործությունները, համերգից հետո ինձ մոտեցած բազմաթիվ ռուս լրագրողներ հարցնում էին. «Ձեր հայրենակցի մասին ի՞նչ կասեք»: Իսկապես, թե՛ Թարիվերդիևը, թե՛ դուդուկը իբրև զուտ հայկական երևույթներ էին ընկալվում նաև օտարների կողմից: Կասկած չկար, որ այդ երաժշտության մեջ հայի ոգի է դրված:


«ԴՈՒԴՈՒԿԻ ՆԿԱՏՄԱՄԲ` ԼՈՒՐՋ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ՄՈՏԵՑՈՒՄ»


-Դուդուկը և՛ ազգային տարատեսակ մեղեդիների, և՛ հայ ու համաշխարհային դասական երաժշտության արտահայտիչն է: Դուք` որպես պրոֆեսիոնալ, ո՞րն եք համարում այդ գործիքի հիմնական գործառույթը, ի վերջո, ո՞րն է տիպական այն ժանրը, որին ծառայելու է կոչված դուդուկը:
-Ես` որպես մասնագետ, և շատ այլ մասնագետներ, որոնք իմ կողքին են, իմ համախոհներն են, կարծում ենք, որ պետք է կարողանալ դուդուկի անաղարտ վիճակը պահել Հայաստանում: Բոլոր գործերը, որ ես կատարում եմ դուդուկով, անկախ դրանց ժանրից, գալիս են Հայրիկ Մուրադյանի երգից, Սայաթ-Նովայից, Կոմիտասից: Մեր էթնոսն է խոսում դրանցում: Մենք չպետք է դառնանք անարմատ բույս, զվարճանանք օտար արժեքներով, հարբենք մեր հաջողություններից ու կտրենք մեր կապը արմատների հետ: Հենց որ այդ կապը կտրվեց, ամբողջ հմայքը կկորչի: Ամբողջ գեղեցկությունն արմատի մեջ է, պետք է էդ արմատին, մեր հողին, մեր ջրին հավատարիմ մնանք, տիրություն անենք: Դուդուկը միայն նրա համար չէ, որ հոտնկայս կենացներ խմելիս լսեն: Այսօր հասունացել է այն պահը, երբ պետք է դուդուկի նկատմամբ լուրջ քաղաքական մոտեցում ցուցաբերել: Մշակույթը դրսերում քաղաքական կարևոր հարցեր լուծող գործոն է դառնում: ՈՒզենք-չուզենք` այսպես է: Ամբողջ աշխարհում հիմա դուդուկի հանդեպ մեծ հետաքրքրություն կա, տարբեր երկրների կոնսերվատորիաներում բացվում են դուդուկի դասարաններ, իսկ մեր ունեցածն ընդամենը մեկ դասարան է կոնսերվատորիայում, որը շատ քիչ է: Աշխարհի տարբեր երկրներից գալիս են մեզ մոտ դուդուկ նվագել սովորելու, ինֆորմացիա փոխանակելու: Այս ամենի համար ուսուցողական լուրջ կենտրոն պետք է ունենալ` իր բոլոր ենթակառուցվածքներով:
-Դա ենթադրում է առանձին շենքի, առանձին հաստատության առկայությո՞ւն:
-Այո՛:
-Որոշակի հիմքեր նախապատրաստվա՞ծ են այդ ինստիտուտն ունենալու համար:
-Երբ 2005 թվականին դուդուկը ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ի կողմից ճանաչվեց որպես համաշխարհային մշակութային արժեք, այդ հիմքերը կարծես նշմարելի էին: Հետո գործը սառեցվեց: Երբ մուղամը ճանաչվեց որպես Ադրբեջանի ոչ նյութական մշակութային արժեք, պետությունը բազմահարկ մի շենք հատկացրեց մուղամի պրոպագանդայի, ուսուցման համար: Մեզ մոտ, ցավոք, չկա նման լուրջ մոտեցում: Հույս ունեմ, որ ինչ-որ բան կփոխվի այս առումով: Ես այս ամենը չեմ ասում` բողոքելու համար: Մեր երկիրն է, մեր տունն է, և եթե ինչ-որ բացթողում կա, պետք է լրացվի: Սա անհրաժեշտ է: Եթե մենք վաղը լսենք, որ Ստամբուլում կամ ինչ-որ այլ անցանկալի վայրում դուդուկի կենտրոն է բացվել, այն ժամանակ չպետք է մեղավորներ փնտրենք: Այդ մեղավորները մենք ենք: Աշխարհը գիտի, որ դուդուկը հայերի գործիքն է, մենք պետք է այն ըստ արժանվույն ներկայացնելու նյութական բազա ունենանք: Մեր ունեցած նյութական բազան դուդուկի այսօրվա համաշխարհային ճանաչման մասշտաբներին չի համապատասխանում: Մենք աշխարհին լուրջ ասելիք ունենք: Եվ աշխարհից մեզ սպառնացող լուրջ վտանգ կա: Ճիշտ է, մենք պիտի ինտեգրվենք աշխարհին, բայց նաև պիտի պահպանենք ազգային մտածողությունը, անցյալի պատմության դասերը չմոռանանք: Չի կարելի մտածել, որ հենց ինտեգրվեցինք Եվրոպային, մտանք 21-րդ դար, ամեն ինչ շատ լավ է լինելու: 21-րդ դարում ամբողջ Միջին Արևելքը հողին հավասարեցրին: Սիրիա, Իրաք, Լիբիա, Եգիպտոս` այս երկրները 21-րդ դարում չխորտակեցի՞ն: Ի՞նչ է սրանց դեմ փոքրիկ Հայաստանը. մի քանի ժամում հարցերը կլուծեն: Վտանգ միշտ կա, ու այդ վտանգին դիմակայելու համար պիտի մեր ունեցածին տեր կանգնենք:
-Պատմեք, խնդրեմ, ապագա ծրագրերի մասին:
-Գերմանիայի տարբեր քաղաքների եկեղեցիներում ապրիլի 20-30-ին կունենամ հինգ մենահամերգ` երգեհոնի նվագակցությամբ: Համերգները նվիրվում են Մեծ եղեռնի 100-ամյակին: Գերմանացի երգեհոնահար է նվագակցելու: Իսկ ավստրիացի մի նկարիչ էլ մեծ պրոյեկտորի վրա նկարելու է մեր կատարած երաժշտության պատկերը: Ստեփան Շաքարյանը մշակել է հայկական ժողովրդական երգերի շարք, որոնք կկատարվեն դուդուկով և ջութակով: Կկատարենք ես և ջութակահար Նիկոլայ Մադոյանը` սիմֆոնիկ նվագախմբի հետ: Առաջին համերգը կկայանա մեզ մոտ` գարնանը կամ աշնանը:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2432

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ